Gezocht: Nieuw Koffiemachien

Koffie, de voorkeursdrank onzer voorouders, zij het dan niet noodzakelijk de walgelijke versie die zij dronken, zijnde gemalen koffie van bedenkelijke kwaliteit, gemengd met Cichorei, door een percolator geproduceerd met veel teveel water. Nee, daar wil ik het dus niet over hebben, dat lust ik niet.
Eigenlijk ben ik helemaal geen echte koffiedrinker, nooit geweest ... en toch, vanaf de eerste echte werkdag uit mijn leven (vakantiejobs niet meegeteld), zijnde 1 september 1998, werd het drinken van enkele tassen ingedikte drab uit een percolator die heel de dag aanstond (waardoor de concentratie van de koffie gedurende de dag voortdurend toenam) een vast ritueel. Zij het dat ik het beperkte tot 2 grote tassen met 1/4 melk vóór de middag. Thuis in het weekend bij het ontbijt - correctie: brunch; we hadden toen nog geen kinderen, konden we genieten van enkele tassen Mildou Relax, opnieuw gemengd met veel melk.
De kentering kwam 5 jaar later, na het tekenen van mijn contract bij m'n 2e werkgever; producent van de Senseo Pads verpakkingen. Uiteraard vierde ik die blijde gebeurtenis, door meteen een Senseo toestel te kopen. Je moet toch weten waar je het over hebt ... en dat toestel heeft het lange tijd goed gedaan, de koffie, zoals steeds gemengd met veel melk, is eigenlijk iets tussen de oude verdunde percolator en een espressomachine in, een beetje vis noch vlees dus ... zeker geen echte espresso, maar toch iets anders dan een percolator. Aangezien we geen grote hoeveelheden van het zwarte spul drinken, werkte dat eigenlijk vrij goed voor ons en na een hele tijd hebben we het oorspronkelijke apparaat nog vervangen door een moderner exemplaar, omdat de originele niet meer het volle debiet gaf. Dat nieuwe exemplaar werd na een jaartje ook nog eens teruggeroepen door Philips en vervangen door eenzelfde nieuw exemplaar, wegens één of andere productiefout.
En nu begint die laatste weer wat vervelend te doen ... een volle bak water detecteert hij zelden correct.
Misschien moeten we 'm maar eens vervangen, ik ben enkele jaren geleden van job veranderd, dus heb ik ook geen echte band meer met Senseo, dus dat zal het niet meer worden. Ik ben ook geen echte espresso drinker, dus dat hoeft ook al niet. Tegenwoordig zijn nogal wat mensen, zoals bv. @dirtyjos (bekend van de geweldige podcast Tech45) wild van de Aerobie AeroPress om de ultieme koffie te zetten. Ik zou dat wel eens willen proeven, maar het klinkt als teveel werk, wat mij betreft ...
Wel ben ik ervan overtuigd dat om de beste koffie te kunnen zetten, je deze best maakt met vers gemalen bonen en wat zie ik nu staan in de winkels, zaken zoals:
Philips HD7740 Grind & BrewPrincess Coffee Maker and GrinderDomo DO421K KoffiezetapparaatRussell Hobbs  Mill & Brew
Zou dat niks zijn, denk ik dan ... mmm, daar moet ik nog eens over nadenken en als u een mening hierover heeft, is die ook altijd welkom!

3 opmerkingen:

  1. Het probleem met die machines die zelf malen is dat die vrij vaak kapot gaan, verstoppen, en vooral regelmatig uitgekuist moeten worden.
    Zelf heb ik een Nespresso met ingebouwd reservoir voor melk, maar ik gebruik hem vrijwel uitsluitend voor wat zij "lungo" noemen, geen espresso dus. Zeer content van. De capsules zijn wel vrij duur, maar die kan je ook zelf produceren, eventueel in combinatie met een machine om zelf bonen te malen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja uitkuisen is altijd een probleem, dat doen/deden we al veel te weinig met de Senseo en daar is weinig uitkuisen aan ...

    Misschien is een eenvoudige koffiemolen en zo'n manueel ding nog wel het eenvoudigst, dat lijkt alleen zoveel werk, maar ja, als je begint met zelf capsules te maken enzo ... dan zal daar al niet veel verschil meer opzitten denk ik.

    Afijn, ik wil het resultaat van zo'n Aeropress wel eens proeven voor ik iets beslis.

    Feit is ook dat wij geen gigantische hoeveelheden drinken, dus dan wil ik er ook niet al te veel aan uitgeven en het mag niet te snel stuk gaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't is uiteindelijk terug een gewone (ouderwetse) percolator geworden, ik ga mij daar wel nog een deftig molentje bij kopen, dan kan ik ook met bonen overweg ... dat zou meer dan voldoende moeten zijn voor ons bescheiden koffiedrinkers.
    Voorlopig drinken we voornamelijk Mildou Praliné, zeker lekkere nootsmaak!

    BeantwoordenVerwijderen

Mastodon