The Alitalia Fiasco

Ik moet mij beroepsmatig al eens te land, ter zee en in de lucht verplaatsen en het zal weinig verbazing opwekken, dat dit al eens met de nodige irritaties gepaard kan gaan. Maar soms is het extreem, zoals gisteren. Mijn collega's hadden aangedrongen om in de namiddag nog een laatste klant te bezoeken en hierdoor was een rechtstreekse vlucht terug naar Brussel niet meer mogelijk, alleen een indirecte vlucht via Rome met Alitalia was nog een optie om dezelfde dag terug in ons land te geraken ... in theorie dan toch.
Ruim 2 uur voor de geplande terugvlucht was ik reeds aangekomen op de luchthaven van Firenze, waar het scherm met de handvol vluchten al onheilspellende meldingen vertoonde mbt vertraagde vluchten omwille ongunstig weer. Toch maar hoopvol naar de checkin getrokken, alwaar men een tijdelijke checkin deed voor de eerste vlucht, met de melding dat het nog niet zeker was of die zou doorgaan en dat de 2e vlucht naar Brussel sowieso niet meer gehaald kon worden, wegens vertraging van alle inkomende toestellen.
Er werd geen eten of drinken voorzien en op de 20 zitplaatsen die de hele luchthaven telt, moest je ook al niet rekenen om de 2 uur te overbruggen die het zou duren om meer duidelijkheid over ons lot te bekomen ...
Na ongeveer anderhalf uur verscheen echter plots de melding dat de vlucht naar Rome geannuleerd was en dat men ons per bus daarheen zou brengen. Je zocht zelf maar uit welke bus dat dan was en wurmde jezelf en je bagage dan maar tussen de rest van de slachtoffers voor een rit van 3,5 uur zonder eten, drinken of rustpauze.
Om vervolgens op een verlaten luchthaven in Rome nog eens twintig minuten te mogen wachten op medewerkers van Alitalia die iedereen een copie gaven met daarop de vertrektijden voor de vluchten voor de volgende dag, waarna ze ons tot aan een plek brachten, van waar een bus ons naar een hotel zou brengen. Een bus die er uiteraard nog niet was ... twintig minuutjes wachten dus om uiteindelijk na een rit van 15 minuten een eenzame receptiebediende te overvallen met 50 stinkende, hongerige, dorstige en vermoeide lotgenoten. Deze man kon ons echter nog niet helpen omdat hij nog geen lijst met onze namen van Alitalia bekomen had. Na een tiental minuten gescheld van Italiaans sprekende medereizigers, kregen we dan toch al wat water en nog wat later ook een kamer ... Er zou ook nog iets te eten zijn geweest, maar dat kon mij al lang niet meer boeien en ik was gewoon blij om rond 1 uur mijn ogen te kunnen sluiten om een luttele 5 uur later op te staan, te douchen en terug richting de luchthaven te trekken.
Alwaar we dan toch eindelijk, zij het met een luttele vertraging richting Brussel konden vertrekken ...

Beste Alitalia, het kon beter ... regel die vluchten voor de volgende dag meteen al in Firenze, informeer iedereen beter. Laat de bus onderweg stoppen voor eten, drinken en sanitaire stop. Rij meteen naar het hotel en zorg dat die voor ons klaarstaan en dan hebt u tevreden klanten. Nu was iedereen woedend.
En ik was dan nog alleen daar, er waren ook mensen met jonge kinderen bij, dan is het helemaal een drama. Al goed dat wij als passagiers ons ten allen tijde (op enkele scheldwoorden na) zijn blijven gedragen.
Maar velen onder ons, ondergetekende inclusief, zal 2 keer nadenken alvorens nog eens een vlucht met u te boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon