Homebrewing Weekend

Wie mij kent, weet dat bier altijd al één van mijn passies geweest is ...
Het eerste wat ik mij m.b.t. bier kan herinneren is dat ik rond de leeftijd van twaalf jaar eens met de Landelijke Gilde samen met mijn ouders en oa mijn neef (hij die eigenlijk de zoon van mijn nicht is, maar da's te lang om uit te spreken en nee, da's geen achterneef, zoek het maar eens op, mijn zonen zijn achterneven van hem) op bezoek gingen bij de brouwerij van Hoegaarden, in lang vervlogen tijden toen de helaas dit jaar ter ziele gegane Pierre Celis daar nog de plak zwaaide. Ik herinner er mij vanalles van (oude vrouw vals gebit kwijt en sneeuwballen gevecht buiten met lokale jeugd), maar niet meer welke bieren ik daar toen precies geproefd heb en hoe die smaakten.
Daarna is echter mijn interesse voor bier alleen maar toegenomen, om uiteraard tot volle expressie te komen vele jaren later tijdens mijn studententijd in Leuven. Daar pleegden we regelmatig een raid op de Colruyt of een lokale drankenhandelaar om een voorraad voor onze keuken aan te leggen en werden in diezelfde keuken torens lege PET-flessen gevuld met kroonkurken, hadden we via een katrolsysteem steeds een tsjoepentrekker centraal boven de keukentafel ter beschikking (met dank aan Tim - hieronder te zien op de foto links van mij).
De voorraad nog eens goed bijgevuld destijds op Dodoens 0B (Groenveld).
Ook werden er maandelijks statistieken van ieders verbruik (alleen wat ter plaatse geconsumeerd werd) uitgehangen ...
Let op de mooie Excel-grafieken onder het PALM-doekje ...
We organiseerden een bierproefavond voor ons kot inclusief bier recht van de brouwer en een boekje met uitleg over alle bieren. Ook was ik een enthousiast deelnemer aan allerhande cantussen en andere bier gerelateerde activiteiten (op 't Boerenkot vaak aan Palm gekoppeld).
Maar niet alleen het degusteren interesseert mij, nee ook de productie, naast een hele reeks brouwerij bezoeken, volgde ik dan ook in mijn laatste ingenieursjaar het vak "Technologie der brouwerijen" van de befaamde professor Freddy Delvaux. Ik heb zelfs in dat laatste jaar eens gesolliciteerd bij een brouwerij, maar het is nooit iets geworden en mijn professionele weg is een andere richting uitgegaan ...
De passie voor het bier zal echter nooit weggaan en toen zich dan ook de mogelijkheid aandiende om eens zelf op kleine schaal aan het brouwen te slaan, heb ik dan ook niet lang moeten twijfelen en jawel, dit weekend is het zover ... ik kijk er al lang naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon