Het gat in de markt van de Smartphones ...

Ik heb het al zo vaak gezegd en ik zal het hier nog eens herhalen: Beste fabrikanten, maak a.u.b. een smartphone met een hogere batterij-capaciteit! Zo, veel duidelijker kan ik mij niet uitdrukken.
Binnen afzienbare tijd overweeg ik mijn toestel te vervangen, echter wanneer ik de huidige en nieuwe toestellen aanschouw, vrees ik het ergste ... Zoals ik al een paar keer heb aangehaald, lukt het me aardig om onder de moeilijkste omstandigheden een lange dag door te komen met een volle lading, dankzij de verminking van mijn toestel onder de vorm van een dubbele batterij met lelijke achterklep die uitsteekt, dat is een werkbare oplossing, maar geen mooie. Het is evident dat wanneer ik op een nieuw toestel zou overschakelen, mijn voorkeur ernaar uitgaat om dat soort oplossingen te mijden. Veel liever zou ik gewoon een toestel kiezen dat standaard geleverd wordt met een batterij die een hogere capaciteit heeft (ook al neemt die meer plaats in en zorgt die voor een hoger gewicht van het toestel: I don't care!).
Het probleem is dat ik zo'n toestel nog niet ben tegengekomen en erger nog, ik ook vrees dat dit er niet zit aan te komen (op de korte termijn) ...
Een kleine marktstudie leert me immers dat het gros van de toestellen al een hele tijd rond de 1500 mAh hangt. Op het eerste zicht lijkt het erop dat dit stilaan omhoog aan het gaan is, maar dan moeten we ook mee in rekening brengen dat de processoren op hogere snelheden draaien en vooral ook de schermen steeds groter worden, wat uiteraard het verbruik opdrijft. De slechts geringe toename in batterij-capaciteit wordt dan ook nog sneller opgesoupeerd, wat de uiteindelijke gebruiksduur negatief beïnvloed.
Een klein overzichtje ter illustratie:


Noteer dat de batterij die ik momenteel in mijn HTC Hero gebruik, er eentje is van 2600 mAh.
En dan is mijn gebruik niet eens roekeloos, dwz ik heb niet continu alles op auto-sync in de achtergrond lopen en de helderheid van mijn display staat standaard op 20%, alleen buiten zal ik die verhogen (er is ook een auto functie maar die gebruik ik niet omdat die binnen de helderheid een stuk hoger dan 20% instelt).
Bij fabrikanten als LG of Sony Ericsson zie ik zelfs geen neiging om hun batterijen een hogere capaciteit mee te geven. Bij Samsung en HTC wel, zij het dan slechts met +/- 10%, wat nog veel te weinig is. Volgende maand zullen we vermoedelijk ook weten wat Apple doet, al is de verwachting ook daar dat het scherm groter wordt, dus zal de batterij ook wel wat krachtiger worden, maar zoals ook bij HTC bv. niet veel meer dan iets rond de 10 à 20% waarschijnlijk.
Ik ben benieuwd wat de toekomstige modellen zullen brengen, maar ik vrees dat ook daar geen model zal tussen zitten wat standaard geleverd wordt met iets rond de 2000 mAh ... zeker voor de fabrikanten van Android toestellen die sowieso een veelheid aan modellen op de markt gooien, kan het toch niet moeilijk zijn om er daar eentje met een zware batterij tussen te steken, volgens mij moet daar een markt voor zijn, ik zou 'm in ieder geval met open armen ontvangen (indien de rest van de specs ook ok zijn en de prijs goed zit, uiteraard).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon