1Tb op flickr

In een ver en smartphoneloos verleden (maw een paar jaren geleden), toen we nog maar pas over de betere digitale fototoestellen begonnen te beschikken was http://www.flickr.com/ hot, the place to be voor al je "high resolution photo sharing". Maar toen kwamen de sociale media en hun hippe smartphone apps en het werd stil op flickr ... ik heb zelf nog eens een jaartje een pro account aangehouden om meer opslag te hebben, maar gaf dat uiteindelijk toch ook op.
Maar Yahoo! is aan een offensief bezig en dus gaven ze iedereen vanaf vorige week 1Tb gratis ruimte op flickr.
Sinds wij eens een hoop foto's kwijt zijn geraakt aan één of ander vies virus, ben ik een naarstige backupper geworden, maar een cloud opslag van al onze foto's had ik nog niet (omdat ik daar ook niet veel geld aan wil uitgeven) en dus ben ik terug gestart met flickr ...
In mindere mate om foto's te delen, al is dit wel een leuke optie: http://www.flickandshare.com/ alwaar je een link kan aanmaken van één van je sets op flickr en die dan kan sturen naar vrienden/familie zodat zij die foto's kunnen downloaden. Maar vooral dus als een gratis online foto backup ... je kan voor de upload de officiële uploadr gebruiken (de webinterface is niet zo handig wanneer je massieve hoeveelheden foto's automatisch wil verpompen), maar ik vind dit archaïsch stukje software wel handig: http://flickrsync.freehostia.com/ daarmee kan je namelijk mappen op je schijven synchroniseren met sets op flickr.
En zodoende ben ik aan het uploaden geslagen ... ik denk dat ik nog wel een tijdje door kan gaan, alvorens mijn Tb helemaal vol zit. En het idee dat er nog een extra backup van mijn foto's bestaat (zonder dat ik daar een hoop geld aan moet uitgeven) bevalt me wel. Gratis bestaat dan wel niet, maar totdat er een beter alternatief is, vind ik dit best wel een goede oplossing en laat Google en consoorten dan nu hun gratis opslag limieten ook maar optrekken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon