Apple Carplay in KIA Venga

Vanaf iOS12 ondersteunt Apple Carplay eindelijk ook echt nuttige apps die niet door Apple zelf gemaakt werden zoals oa Waze, Spotify en Overcast. Sindsdien gebruik ik zelden nog de ingebouwde navigatie in mijn Skoda Kodiaq, ook al wordt die halfjaarlijks van een gratis update voorzien. Waze is gewoon beter en ja, ik weet dat ik dan mijn data aan Google geef.
Spijtig genoeg had onze KIA Venga nog een OEM Radio/CD-speler (zelfs geen bluetooth)... daar wou ik nu echt wel verandering in brengen.
Een kleine speurtocht op het web leerde me dat er inderdaad sets verkrijgbaar zijn die je toelaten om relatief eenvoudig een zogenaamde after-market autoradio (formaat 2DIN) in te bouwen.
Je mag niet bang zijn om je middenconsole uit elkaar te halen en oog in oog te staan met de kabelsalade die zich daarachter bevindt, maar voor de rest moet je eigenlijk gewoon rustig blijven en braaf de verschillende stappen (die je krijgt bij zo'n kit) doorlopen. Mijn keuze was gevallen op de kit die je hier op Amazon.de kan kopen. Er bleek uiteindelijk wel nog een adaptorkabeltje te ontbreken voor de antenne, maar die kon ik gelukkig voor een paar euro bij de lokale auto-onderdelenboer halen. Voor de rest was al het nodige aanwezig.
Je kan kiezen uit vele modellen van basis tot zeer duur en fancy, maar zelf heb ik vooral naar de prijs gekeken en voor een gekend merk (Sony) gekozen, het is de Sony XAV-AX1000 Media receiver, met touchscreen van 6,2 inch, bluetooth en Apple CarPlay geworden, te koop voor een luttele €189. Voor dat geld moet je natuurlijk geen bijzondere features verwachten, maar het ding doet gewoon wat het moet doen, namelijk FM-radio & Apple Carplay bieden (er is ook gewoon bluetooth en USB playback voorzien indien nodig).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon