Samsung 860 EVO Interne SSD - 250GB (SATA versie)


Afbeeldingsresultaat voor Samsung 860 EVO 250GB

Naast onze laptops die louter van SSD-opslag gebruik maken, hebben we thuis in de bureau ook nog steeds onze oude getrouwe desktop bak staan, die vooral voor specifieke taken (zoals oa videomontage, fotobewerking, etc...) gebruikt wordt.
Op zich doet die het nog steeds goed voor wat we ermee doen ...
Maar als je eens de opstartsnelheid van een SSD gewoon bent, dan is het wel een erg slome bak, meestal bleef hij dan ook in slaapstand staan.
Ik speelde al langer met de gedachte om het OS & de applicaties (die al op een aparte partitie op de harddrive stonden (los van de data)) op een SSD over te zetten, maar had dat tot hiertoe nooit als een prioriteit beschouwd.
Ondertussen is de prijs van SSD's behoorlijk gedaald en kan je voor minder dan €100 een 250Gb exemplaar (van een bekend merk) in huis halen, er zijn zelfs goedkope merken die je diezelfde capaciteit al voor rond de €70 kunnen bieden.
Voor de meeste mensen (voor ons dus ook) is 250Gb ruim voldoende als systeem-partitie.
Ik had geen zin om te experimenteren met (voor mij) vreemde merken, zelfs als die redelijke reviews meekrijgen en koos dus al snel voor een Samsung EVO.
Ook ben ik voor het recente basismodel (860 EVO) gegaan en niet de pro of een hogere reeks.
Afbeeldingsresultaat voor Samsung 860 EVO 250GB
Uiteraard zijn er SSD's die nog sneller zijn, maar dan kies je beter niet voor een SATA gebaseerd model, aangezien dit al snel de bottleneck wordt. Mijn desktop beschikt echter niet over M.2 slots, dus de keuze is beperkt.
Levering van de Samsung 860 EVO Interne SSD - 250GB (SATA versie) van bij Bol.com ging vlot als altijd (volgende dag al in huis), ook had ik bij replacedirect.nl een extra SATA III kabel en een USB3.0 naar 2.5 Inch SATA Adapter Kabel besteld, die eveneens de volgende dag al op mij lagen te wachten thuis.

Samsung heeft 2 programma's die je gratis kan downloaden. Samsung Magician is een programma dat zorgt voor het beheer van je SSD (zodat deze optimaal gebruikt kan worden). Daarnaast is het handig om bij de installatie een bestaande partitie te clonen op je nieuwe SSD en dit kan met de Samsung Data Migration tool. Alle software en hun handleidingen vind je hier: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

Allereerst heb ik voor de zekerheid nog maar eens een back-up genomen (op één van mijn losse USB3.0 schijven) van alle partities (waaronder ook de systeem-partitie) op mijn harde schijf, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn, stel dat je deze schijf bij de installatie zou beschadigen.

Daarna de SSD via de USB3.0 naar SATA Adapter Kabel op de PC aangesloten en (na installatie van de software) de Samsung Data Migration tool gestart en de (C) systeem-partitie van mijn harde schijf gecloned naar de nieuwe SSD. Eens dit klaar was, pc afgesloten (+ stroomkabel eruit).
De bak opengeschoven (na verwijdering van één schroef), de stroom en data SATA kabels van de harde schijf afgekoppeld en ingeplugd op de nieuwe SSD. Vervolgens heb ik deze ook met een schroef vastgezet op een vrije plek in de kast, het is een heel licht en compact doosje waar je in de meeste desktops, makkelijk een plek voor moet kunnen vinden (liefst dicht bij de oorspronkelijke harde schijf als je beiden op dezelfde stroomkabel wil aansluiten).
Dan stroom erop en kijken of alles opstart. Dit was het geval, alleen had ik in mijn oorspronkelijke configuratie mijn data (onder user) op een andere partitie (E) van de harde schijf staan (deze kon Windows 10 niet terugvinden (aangezien de schijf nog afgekoppeld was)).
Opnieuw heb ik dan de PC afgesloten en de stroomkabel verwijderd. Het vrije uiteinde van de SATA stroomkabel (die doorloopt vanaf de SSD), heb ik dan in de oude harde schijf geplugd en daarnaast heb ik ook met de nieuwe SATA III data kabel deze schijf verbonden met een vrije SATA III poort op het moederbord. Dan kon de desktop eindelijk weer gesloten worden en mocht de stroom erop.
Terug opstarten en dan even via schijfbeheer in Windows de oude schijf opnieuw "activeren" (deze gaf initieel een conflict in de lettertoekenning, die hierdoor werd opgelost), nog eens opnieuw opstarten en hoera, alles werd terug correct herkend (inclusief de data files in de user directory op E).

De snelheid (zowel van het opstarten van de pc, als ook het starten van applicaties) is veel sneller, maw een kleine investering die zeker de moeite waard is en ervoor zal zorgen dat je nog enkele jaren langer kan genieten van je oudere machine, zonder gefrustreerd te moeten geraken.

Het hele proces van cloning en installatie is heel eenvoudig en verliep probleemloos. Toch ook een pluim voor Windows 10 die hier allemaal vlot mee omgaat. Kortom een aanrader!

Ik ga nu eerst het systeem een tijdje zo blijven gebruiken (ik heb nog mijn oude systeem-partitie op de harde schijf staan), maar zal na een tijdje die partitie verwijderen en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan mijn data-partitie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mastodon