Vrije wereldhandel was altijd een eerder theoretisch concept (nooit helemaal vrij), maar gezien de huidige context zien we steeds meer obstakels op de weg. Protectionistische maatregelen voeren de druk nog op, wegens het voortdurend uitlokken van tegenmaatregelen. Toch moeten we niet pessimistisch zijn, elk probleem brengt uitdagingen die tot nieuwe kansen kunnen leiden. Wel moeten we goed nadenken over onze keuzes. En onze beleidsmakers moeten dat ook doen. Energie is de essentie van heel veel zaken, investeren in nieuwe nucleaire capaciteit is noodzakelijk (en per definitie lange-termijn). Zelfs met het maximaal inzetten op zon, wind en waterkracht, hebben we nog meer stroom nodig die op een koolstofarme manier geproduceerd wordt.
De consument heeft het moeilijk met de transitie, dat is zeer duidelijk bij iets wat nog relatief eenvoudig is (in vergelijking met vele andere domeinen) als de keuze voor BEV's. In België hebben we het voordeel dat er relatief veel leasingwagens rondrijden. In deze categorie is de stap makkelijker te maken, dan voor de zuivere particulier. Deze laatste wordt momenteel weer opnieuw richting (P)HEV's gedreven, wat in de meeste gevallen een sub-optimale oplossing is. Bij de BEV's is één van de dreigingen dat onze EU markt overspoeld kan worden door Chinese wagens, met grote impact op onze Europese economie.
De consument wordt bestookt met allerhande argumenten (deels propaganda?) vanuit allerlei hoeken. Het beste bewijs is het aanschouwen van de commentaarsectie bij een willekeurig artikel i.v.m. elektrische wagens, de onzin en bagger druipt van het scherm.
Zelf ben ik momenteel nog een fossielslurper, maar daar gaat nu snel verandering in komen. Over een luttele 5 maanden, mag ik eindelijk ook toetreden tot de groep BEV rijders. Vind ik het spijtig dat eens wat langer vol op de gas te gaan op de Autobahn, er dan allicht niet meer echt bij zal zijn (wegens dramatisch voor de "range"), een beetje, ik ben eerlijk. Maar ik zie ook voordelen en vooral, waar ik dit stuk mee begon, elektrificatie is de richting die we moeten omarmen. Wel kies ik bewust voor een wagen die in de EU geproduceerd wordt. Er is immers nog veel werk voor de beleidsmakers, maar wij als consumenten moeten ook de juiste keuzes maken.
Zelf ben ik momenteel nog een fossielslurper, maar daar gaat nu snel verandering in komen. Over een luttele 5 maanden, mag ik eindelijk ook toetreden tot de groep BEV rijders. Vind ik het spijtig dat eens wat langer vol op de gas te gaan op de Autobahn, er dan allicht niet meer echt bij zal zijn (wegens dramatisch voor de "range"), een beetje, ik ben eerlijk. Maar ik zie ook voordelen en vooral, waar ik dit stuk mee begon, elektrificatie is de richting die we moeten omarmen. Wel kies ik bewust voor een wagen die in de EU geproduceerd wordt. Er is immers nog veel werk voor de beleidsmakers, maar wij als consumenten moeten ook de juiste keuzes maken.
Ziehier als uitsmijter nog een mooie productievideo: https://www.youtube.com/watch?v=CZY4TrVE3Lw
Geen opmerkingen:
Een reactie posten